Методичні рекомендації з української мови для уч. 11 кл
|
Методичні рекомендації з української мови для учнів 11-х класів.
I. Виконай завдання (тести).
Тести з української мови для 11 класу
за темою: « Складнопідрядне речення».
1.Знайти складнопідрядне речення:
А) Думається батькові, чи то часом не син пролетів та й розписався тасьмою в небі над рідним вранішнім степом. (О. Гончар)
Б) Зоряно над селищами було, а там десь у степах хмара заходила і безгрішно ламалися стебла блискавок. (О.Гончар)
В) У різну пору дня лютневий сніг цвіте по-різному, проте зараз, ополудні, розцвів чи не найяскравіше.(Є.Гуцало)
Г) Миттю старий одстебнув геть лижви і, наставивши коляку, як спис, гайнув уперед.
Д) Частіше задувають вітри з півночі, і сива трава на солончаках біжить, як вода.(О.Гончар)
2. Серед наведених речень знайдіть складнопідрядне.
А) Не сам я іду – жене недоля. (С.Васильченко)
Б) Кричать сови, спить діброва, зіроньки сіяють. ( Т.Шевченко)
В) На майдані пил спадає, замовкає річ… (П.Тичина)
Г) Умовк кобзар, сумуючи, щось руки не грають. (Т.Шевченко)
Д) Де кров текла козацькая, трава зеленіє. (Т. Шевченко)
3. Складнопідрядне речення, в якому засобом зв’язку є сполучник:
А) А я дивлюсь на розпатлані дерева в саду, на віхті туману, що плутаються між їхніми кронами. (М. Стельмах).
Б) Я дивився й слухав цю осінню картину , що мала заворожуючий зоровий та звуковий ряд і поволі ступав схилом яру.(Є.Гуцало).
В) Звідси добре було видно поле, смужку зрізаних соняшників під горою і ліс, що вже починав жевріти. (Г.Тютюнник)
Г) Твоя душа готова вмістити в собі все, що вміщає в собі душа Княжої гори. (Є.Гуцало)
Д) Йому думалося, що сьогодні у їхній хаті не світитиметься. (Г.Тютюнник)
4. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним:
А) Хлопчаки відчували страх перед тими небезпеками, що таїлись у його темних проваллях. (В.Малик)
Б) Хіба в тебе немає відчуття, що кожної миті наше життя може обірватися? (В.Малик)
В) Швидка течія підхоплювала і несла їх все навскіс – до протилежного берега, аж поки ноги черкнули раптом по твердому піщаному дну.(В. Малик)
Г) Вода в річці стояла нерухомим сизим дзеркалом, наче течія спинилась, вода застигла. (О.Кониський)
Д) На тому місці, де ще за хвилину чи дві я бачив море, тепер стояла довжелезна висока гора сивого клоччя. (О.Кониський)
5. Правильно розставлено розділові знаки у складнопідрядному реченні:
А) Постояв трохи на самому вершечку могили, знайшов у небі ледь помітну тремтливу грудочку, що вся тремтіла, сипала звуками й пішов ріллею до лісу. (В.Шевчук)
Б) Сагайдачний бачив, що ось-ось спалахне заколот і попередив Хоткевича. (З.Тулуб)
В) І тільки тут, на Січі, люди вперше починали виховувати в собі справжню, свідому любов до своєї Батьківщини, тому, що тільки тут, в цьому орлячому кублі, Батьківщина дійсно ставала для них рідною матір’ю, а не лютою мачухою… (З.Тулуб)
Г) Він тихо причалив до лісникового човна, котрий ніколи ніким не приковувався, і, зіпхнувши його з берега, пустив за водою. (Г.Тютюнник)
Д) Хвойні не скидають свого вбрання на зиму, тому, що їхні листочки- хвоїнки випаровують дуже мало води. (Б.Заверуха)
6. Виділіть речення, у якому підрядна частина стоїть перед головною:
А) Я люблю тишину, коли море так дише і зітхає у сні до холодних і теплих глибин. (В.Сосюра)
Б) Коли мені підхлібник руку тисне, тікаю геть від нього, сам не свій. (Д.Павличко)
В) Ота весняна золота бджілка вкинула в хату щось таке, від чого білі стіни під низькою стелею осміхнулися. (М.Коцюбинський)
Г) Виспівує та щебече, поки місяць зійде. ( Т.Шевченко)
Д) Вона засоромилася вся, аж сльози заблищали на очах. (М.Коцюбин-
ський)
7. Позначте пару складнопідрядних речень із підрядними, що належать до одного типу:
А) Злазили лише там, де доводилось пробиватися крізь замети. (І.Багря-
ний) І справді, з кутка, де блищали очі, вибрався Їжак, струснув солому з голок і сів посеред Куреня. (Г.Тютюнник).
Б) Здається, наче припудрений снігом багрець листка вставлено в різьблену пухову рамочку-облямівочку. (Є.Гуцало) Льотчикові аж дивно чути, що пращури його були чумаками. (О.Гончар).
В) В цім місці річка, що взагалі текла, крутячись та петляючи між хребтами, робила круте коліно.(І.Багряний) Раптом Сашко відчув, що хтось дивиться йому в спину. (М.Вінграновський).
Г) Мати розповідала, як ще дівчиною ходила до собору на богомілля (О.Гончар) Як ото після градобою колоски на ниві підводяться, так зараз підводяться, відходять душею люди. (О.Гончар).
Д) Митрополит наполягав на тому, щоб продовжувано ставити церкву на освячених підвалинах. (П.Загребельний). Ярослав заніс був руки, щоб ляснути в долоні, але стримався. (П.Загребельний).
8. Позначте речення, якому відповідає схема: [ ],( що ). (питання що?):
А) Здавалось, що ніжні руки дівчат тягнуться до сонця, вітають світло. (Н.тв.)
Б) Покладуть до підніжжя квіти, послухають урочисту музику, що лине з мурованих глибин, мовби народжується в пломені вічного вогню, сфотографуються на згадку. (З журналу).
В) Серед сотень тисяч мінометників старший сержант Гончар вирізнявся хіба що тим, що писав вірші… (П.Загребельний).
Г) Якось прийшла рано-вранці, ще й сонце не сходило.
Д) Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім’я їй – Леся Українка. (О.Гончар).
9. З’ясуйте вид підрядних речень у наведених прикладах:
А) означальне; 1. Твій дух не став приниженим і плюсклим,
Б) з’ясувальне; хоч слала доля чорні килими.
В) обставинне часу; 2. Ви знаєте, як липа шелестить у місячні
Г) обставинне весняні ночі?
умови. 3. Бачу за морями золоті дороги, де припав до
неба синьоокий степ.
4. Коли прибудеш влітку до столиці, немов на
конях вилетять каштани, угору підіймаючи
правиці.
5. Коли слова на порох стерті, сповідатись зо-
рям зайво.
10. Підберіть до кожного речення його характеристику:
(1) Благовістилося на день, як прибули до Нових Санжар… (2) Військо не розтаборювалося на відпочинок, а повернулось лицем на північ, до ворога, щоб на випадок погоні стати спротив.(3) Останні зробилися першими.(4) Першими були ті, що не брали участі в полтавському бою, свіжі й не поранені.
(5) Шведи сідали або лягали на землю, дивились, як сходило сонце, і читали свої псалтирі та молитовники. (6) Побожні слова зливалися з жужжанням мушок і з поранковим співом птахів, ніби будилася земля і молилася. (7) Не чути було ні сварки, ні нарікань. (8) Ніхто не питався, чи даватимуть сніданок. (9) Хто мав якогось сухаря, ділився з іншим. (Б.Лепкий)
А) Просте речення.
Б) Просте речення з порівняльним зворотом.
В) Складносурядне речення.
Г) Складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
Д) Складнопідрядне речення з підрядним означальним.
Е) Складнопідрядне речення з підрядним часу.
Є) Складнопідрядне речення з підрядним мети.
Ж) Складнопідрядне речення з підрядним причини.
З) Складнопідрядне речення з підрядним умови.
И) Складнопідрядне речення з підрядним порівняльним.
І) Складнопідрядне речення з підрядним допустовим.
Ї) Складне безсполучникове речення.
К) Складна синтаксична конструкція з сурядним і підрядним зв’язком.
11. Який вид підрядних обставинних речень утворюється з підрядних наслідкових при перенесенні у сполучнику коми?
12. Визначте вид підрядного речення: Любив я ті дні, коли в хаті у нас збиралися гості.
II. Виконуючи завдання, користуйтесь наступними таблицями:
Таблиця 1.
Таблиця 2.
Таблиця 3.
III. Ваші відповіді буде оцінено відповідно до вимог Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти.
Методичні рекомендації з української літератури
для учнів 11-х класів.
Тести з української літератури для 11 класу
за темою: «Творчість І.Багряного та У.Самчука».
I. Виконай завдання (тести).
1. У присвяті до якого твору І.Багряний написав: «Вічним бунтарям і протестантам, всім, хто родився рабом і не хоче бути ним…»?
А) «Сад Гетсиманський»;
Б) «Аве Марія»;
В) «Огненне коло»;
Г) «Людина біжить над прірвою».
2. Укажіть, хто з героїв І.Багряного вважає, що «ліпше вмирати, біжучи, ніж жити, гниючи»?
А)Андрій Чумак;
Б) Роман Пелех;
В) Григорій Многогрішний;
Г) Максим Колот.
3. Яку проблему піднімає У.Самчук у статті «Нарід чи чернь»?
А) Підняття національної самосвідомості українців;
Б) расова дискримінація;
В) голод;
Г) еміграція українства.
4. Укажіть авторський стиль У. Самчука:
А) Реалізм;
Б) символізм;
В) модернізм;
Г) неоромантизм.
5. Виберіть ідею, довкола якої І.Багряний розгортає основну сюжетну лінію роману «Сад Гетсиманський»:
А) Індустріалізація;
Б) людська незламність, віра;
В) вічне кохання;
Г) революційні перетворення;
Д) важливість родини в житті людини.
6. Твір «Тигролови» І.Багряного визначається за жанром як:
А) фантастичний роман;
Б) соціально - психологічна повість;
В) історичний роман;
Г) химеричний роман;
Д) пригодницький роман.
7.Прочитайте уривок із роману І.Багряного «Тигролови» та вкажіть у ньому художні засоби:
Ракета пливла в небі і пливли, метушились тіні між високими торосами. Веремія тіней. Не розбереш - чи то все живе розбігається на всі боки та ховається, лягаючи ниць, чи то лиш омана. Брили високих торосів – брили криги, поставлені руба під різними кутами, - ожили, фантастично рухаючись. Десь близько залопотіло з самостріла вздовж по Амуру. Кулі тьохкали об кригу і, відбиваючись, сюрчали, як несамовиті. Десь знялась друга ракета, да-а-леко. Там заклекотіло, загупало. «Центр бою» перенісся туди. Шляхом, що ішов вздовж Амуру, цокотіли вершники, летючи на прорив. Бій тривав, розгоряючись.
А) гіпербола, епітети, порівняння, символи;
Б) уособлення, метафори, синекдоха, порівняння ;
В) інверсія, антитеза, риторичні питання, персоніфікація;
Г) алегорія, метафори, синекдоха, порівняння;
Д) епітети, тавтологія, градація, асиндетон.
8. Укажіть віршовий розмір уривка поеми І.Багряного «Аве Марія»:
Не про вас, що спокійні і певні,
Не про вас, в кого сила – закон,
Що прийшли і, мов велетні древні,
Штурмом злота взяли рубікон…
А) ямб;
Б) хорей;
В) амфібрахій;
Г) дактиль;
Д) анапест.
9. Установіть відповідність між літературними псевдонімами та справжніми прізвищами письменників:
А)Остап вишня; 1. Кандиба.
Б) Марко Вовчок; 2. Косач-Квітка.
В) Іван Багряний; 3. Фітільов.
Г) Іван Карпенко-Карий; 4. Тобілевич.
Д) Микола Хвильовий; 5. Стрілець.
Е) Олександр Олесь. 6. Очерет.
7. Губенко.
8. Л. Лозов’яга.
9. Вілінська.
10. Установіть відповідність між назвами та героями художніх творів:
А) «Марія» У.Самчука; 1. родина Катранників.
Б) «Україна в огні» О.Довженка; 2. родина Половців.
В) «Тигролови» І.Багряного; 3. родина Запорожців.
Г) «Жовтий князь» В.Барки. 4. родина Гната Кухарчука.
5. родина Сірків.
11. Укажіть, який твір У.Самчука має підзаголовок «Хроніка одного життя»?
12. Укажіть першу назву роману І.Багряного «Тигролови» :
II. Виконуючи завдання, користуйтесь наступними текстами:
1. І.Багряний «Тигролови».
2. І.Багряний «Сад Гетсиманський».
3. У.Самчук «Марія».
4. У.Самчук «Нарід чи чернь?».
5. Г.Семенюк, М.Ткачук, О.Ковальчук. Українська література. Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ: «Освіта», 2005. – С. 229 – 237, 263 – 279).
III. Ваші відповіді буде оцінено відповідно до вимог Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти.
УВК школа-лицей №2, 2008. Последнее обновление: 2010-01-15 11:29:18 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||